blog voor de retailer

een cyclus in beweging 3/01/2016 :

Wat de redenen van het faillissement van V&D, Macintosh met o.a. Brantano ook mogen zijn, de retail is op zijn minst in beweging.

Waar voorheen grote concerns de huurprijzen in de winkelstraten bepaald hebben, zijn ze op hun beurt slachtoffer van hoge vaste kosten en is het tij te laat aan het keren.

amerikaanse-eigenaar-vd-wilde-opnieuw-bijdrage-verhuurders

Afgelopen jaar stond voor V&D al in het teken van het verlagen van de huur bij veel panden. Er werd met een groot aandeel verhuurders een akkoord gesloten over lagere huur, maar deze moest dus nog verder omlaag !

Bron : http://www.nu.nl/ondernemen/4190718/amerikaanse-eigenaar-vd-wilde-opnieuw-bijdrage-verhuurders.html

retail in beweging
interessante info die ik via allerhande kanalen verzamel. Interessante info mag je me steeds sturen naar Geert.Jansen@skynet.be

Haal meer uit je onderneming !

Haal meer uit je onderneming !

Ben jij een ondernemende handelaar of zelfstandige?

De Stad Lommel en SYNTRA willen de ondernemers van Lommel op een deskundige manier begeleiden bij de verdere uitbouw en ontwikkeling van hun kennis. Daarom worden er verschillende workshops voor handelaars georganiseerd in de trouwzaal in het Huis van de Stad.

Tips voor je onderneming !

Tips voor je onderneming !

Er wordt telkens gestart om 18.30 uur met een hapje en een drankje, aangeboden door het stadsbestuur van Lommel. De workshops begint effectief om 19.00u en eindigt om 22 uur. Normaal kost een workshop 50 euro, nu betaal je slechts 20 euro (incl. BTW).

Dinsdag 19 mei 2015:    Schrijven voor het web
Inschrijven kan tot 11 mei 2015
Search engine copywriting is een vakgebied in volle expansie. Internetgebruikers voeren jaarlijks miljarden zoekopdrachten uit op het internet, zoekmachines zijn dé manier bij uitstek om nieuwe websites te bezoeken. Teksten schrijven voor uw website is een tijdrovend en intensief proces. Zorg daarom dat het meteen op de goede manier gebeurt en uw teksten van meet af aan geoptimaliseerd zijn voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

Een effectieve webtekst is informerend, commercieel en spreekt de juiste doelgroep aan. Hoe maakt u een pakkende webtekst en wat is de juiste opbouw en formulering? De workshop schrijven voor het web leert u in korte tijd effectieve webteksten te schrijven.

Deze opleiding is geschikt voor Iedereen die teksten moet schrijven, optimaliseren of publiceren voor het web. Niet enkel copywriters kunnen hier verrassende ideeën opdoen, maar ook websitebeheerders, communicatieverantwoordelijken en zaakvoerders.

Inschrijven kan via mail of telefonisch via de Dienst Economie in het Huis van de Stad Lommel:
E-mail: lokale.economie@lommel.be
Tel: 011/ 399 818

http://www.uitinlommel.be/activiteitendetail/724/syntra-sessie—schrijven-voor-het-web

 


 

“De wetten van de retail worden herschreven” http://youtu.be/s5AYh-PiHAc


 

uit de nieuwsbrief Cor Molenaar dd. 12/04/2015Private equity, redding of gifpil?
De turbulentie in de retail duurt voort, maar het gaat allang niet meer om internet of een nieuw koopgedrag. De structuren staan ter discussie. De Etamgroep, die de spelregels van internet niet kende. V&D die de slag om de klant volledig verloren heeft. Hema, die met een nieuwe CEO veranderingen wil doorvoeren en natuurlijk alle andere belanghebbenden die naarstig op zoek zijn naar een toekomst bestendige business model. Private equity was de aanjager van de groei in de jaren negentig, verantwoordelijk voor hoge huurprijzen, waarmee ze zelfstandig ondernemerschap uit de winkelstraten drukte. Maar deze partijen zijn nu ook weer verantwoordelijk voor een snelle verandering in de winkelstraten, maar nu met volop kansen voor ondernemerschap.
Private equity, redder of gifpil?

Private equity partijen zien hun toekomstige winsten verdampen en focussen op kostenbesparing. Klanten worden vervreemd van de ketens en het proces van verandering gaat steeds sneller. Leegstand, ketens die omvallen en klanten die het niet leuk meer vinden om daar te kopen. Maar dit biedt ook kansen, voor de ondernemers!

Lees de analyse

 

Je haalbaarheidstudie klaar in zes weken. Klaar? Start!

startlaboJe hebt een concreet ondernemersidee? In zes weken een haalbaarheidsstudie, inclusief toets aan de markt en een stevig haalbaarheidsadvies van deskundigen? Dat is Start!, een gloednieuw initiatief van Starterslabo en Stebo.

In vijf collectieve workshops en 1 tot 2 individuele gesprekken stel je uw ondernemersplan op en krijg je een zicht op de haalbaarheid van uw ondernemersidee.  http://www.stebo.be/je-haalbaarheidstudie-klaar-in-zes-weken-klaar-start


vd-vraagt-klanten-hulp-bij-bedenken-van-nieuw-winkelconcept

uit nu.nl

V&D vraagt klanten om hulp bij bedenken van nieuw winkelconcept

V&D gaat zijn klanten betrekken bij het bedenken van nieuwe winkelconcepten. De bevindingen worden later dit jaar in drie vestigingen getest.

Het warenhuis nodigt iedereen die wil meepraten uit om zijn of haar mening te geven op een speciale website. Klanten kunnen hun mening geven over verschillende onderwerpen, zoals de sfeer op de winkelvloer, het assortiment en de prijsstelling.

“We weten dat de consument van nu en van de toekomst andere verwachtingen heeft van warenhuizen. Zo wil de consument dat er veel meer gebeurt op de winkelvloer”, zegt ceo John van der Ent. “Natuurlijk hebben we daar zelf ideeën over en die toetsen we op deze manier bij onze klanten. Wij willen graag weten waar onze klanten blij van worden.”

De geplaagde warenhuisketen probeert al jaren te vernieuwen en te concurreren met de groeiende onlinemarkt. De keten schrijft al jaren rode cijfers. Het verlies verdubbelde in 2013 van 19 miljoen euro naar 42 miljoen euro. In 2014 steeg het verlies naar 49 miljoen euro.


 

uit het magazine Comeos

15 trends voor 15
Waar kunnen we ons dit jaar aan verwachten? Wat zullen handelaars verkopen, en waar zoekt de consument naar?
Nathalie bekx van Trendhuis zocht het uit, met de grootste consumentenenquête die ze jaarlijks voor Comeos afneemt. De opvallendste resultaten van haar handelsbarometer vatten we samen in 15 trends voor 15.

http://www.comeos.be/files/docs/publicaties/comeos/Magazine_2015/MagazineComeos_21_NL.pdf

15 trends 1-2-3 15 trends 4-5-6-7 15 trends 8-9-10-11 15 trends 12-13-14-15

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather